Η ανεστραμμένη τάξη θεωρείται μια διδακτική επιλογή, η οποία:
- Καθορίζει με σαφήνεια τους στόχους που πρέπει να επιτευχθούν
- Καθορίζει τις ικανότητες που πρέπει να αναπτύξουν οι μαθητές
- Μεταφέρει το μεγαλύτερο μέρος της μετάδοσης πληροφοριών εκτός τάξης
Οι εκπαιδευτικοί αφιερώνουν τον χρόνο της τάξης για εμβάθυνση στα υπό συζήτηση θέματα και περισσότερες μαθησιακές δραστηριότητες, ενεργητικές, βιωματικές και συνεργατικές.
Ζητείται από τους μαθητές να ολοκληρώσουν δραστηριότητες πριν ή / και μετά την τάξη, για να επωφεληθούν πλήρως από την εργασία στην τάξη.
Τι μας οδηγεί στη συχνότερη εφαρμογή του μοντέλου της Ανεστραμμένης τάξης;
Τα παιδιά οποιασδήποτε τάξης διαφέρουν ως προς:
Το κοινωνικο-οικονομικό επίπεδο και το πολιτισμικό κεφάλαιο των γονιών τους, κατά συνέπεια αφενός ως προς το βαθμό κατοχής της κυρίαρχης- πρότυπης γλώσσας του σχολείου και αφετέρου ως προς το βαθμό εξοικείωσής τους με την κυρίαρχη κουλτούρα.
Τη δική τους στάση απέναντι στο σχολείο. Αυτή επηρεάζεται από τα διαφοροποιημένα ενδιαφέροντα και κίνητρα των παιδιών και από το νόημα που αποδίδουν σε αυτό που γίνεται στο σχολείο (προσδοκίες μαθητών).
Τις γνωστικές τους δομές και λειτουργίες (πρόσληψη επεξεργασία της πληροφορίας, μνημονικές ικανότητες, αναλυτική ή συνθετική σκέψη, επαγωγική ή απαγωγική σκέψη), τους τρόπους επικοινωνίας που προτιμούν ...).
Οι προϋποθέσεις εφαρμογής του μοντέλου της Ανεστραμμένης Τάξης στη σχολική αίθουσα
- Η μέθοδος για να εφαρμοστεί:
πρέπει να είναι πολύ καλά δομημένη και συνεπώς οργανωμένη σε όλα τα στάδια διεξαγωγής της. - πρέπει να εξασφαλίζεται η συνεχής επικοινωνία μεταξύ εκπαιδευτή και εκπαιδευομένων ώστε να υπάρχει άμεση αλληλεπίδραση και να αποφεύγονται τα νοηματικά και επικοινωνιακά χάσματα.
- οι δραστηριότητες που ανατίθενται στους μαθητές πριν την τάξη πρέπει να μην παρεκκλίνουν απ’ όλα όσα θα διδαχθούν στη σχολική αίθουσα, αλλιώς δημιουργείται ανακολουθία και οι μαθητές χάνουν το ενδιαφέρον τους.
- πρέπει να υπάρχει ελαστικότητα, όσον αφορά τα χρονικά όρια που δίνονται στους μαθητές, ώστε να μπορέσουν να ολοκληρώσουν τις δραστηριότητες που τους έχουν ανατεθεί εκτός σχολικής τάξης.
- οι δραστηριότητες που θα γίνουν μέσα στη σχολική αίθουσα πρέπει να αναδεικνύουν τις γνώσεις και τις δεξιότητες που απέκτησαν οι μαθητές μέσα απ’ την παρακολούθηση των διαδικτυακών μαθημάτων
Η συμβολή της Ανεστραμμένης Τάξης στην προώθηση της ενεργής μάθησης
- Προωθείται το αίσθημα της υπευθυνότητας, ο μαθητής είναι πλέον αυτός που ελέγχει τον ρυθμό και το χρόνο εκπαίδευσής του.
- Καταπολεμάται το άγχος τόσο των μαθητών όσο και των εκπαιδευτικών για όλα όσα δεν πρόλαβαν να αναλύσουν επαρκώς ή ακόμα και να διδάξουν στα στενά περιθώρια που αφήνει η μια διδακτική ώρα.
- Ευελιξία που παρέχεται τους μαθητές οι οποίοι μπορούν να μελετήσουν σε δικό τους χώρο, χρόνο και ρυθμό.
- Αυξάνονται τα κίνητρα των μαθητών για μάθηση καθώς αποτελούν ένα προσφιλές κομμάτι για εκείνους, το οποίο βρίσκουν ελκυστικό, ενδιαφέρον και με πολλές προοπτικές.
- Ευνοείται η επικοινωνία μεταξύ των μαθητών και η συνεργασία μεταξύ τους και έτσι αναπτύσσεται η επικοινωνιακή τους δεξιότητα

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην Ανεστραμμένη Τάξη
Στην ανεστραμμένη τάξη, ο εκπαιδευτικός έχει σύνθετο ρόλο. Συντελείται αλλαγή του ρόλου του εκπαιδευτικού από «αναμεταδότη» σε «διευκολυντή».
Οεκπαιδευτικός:
κατέχει επίσης τον ρόλο του σχεδιαστή και οργανωτή του μαθήματος και είναι διαθέσιμος όταν τον χρειάζονται οι μαθητές.
είναι καθοδηγητικός και υποστηρικτικός απέναντι στους μαθητές του και όχι απλώς γνώστης του αντικειμένου που διδάσκει.
σχεδιάζει και λαμβάνει αποφάσεις.
αλληλεπιδρά με τους εκπαιδευόμενους, προωθώντας την απόκτηση της γνώσης και την εφαρμογή της.
συνεργάζεται με τους συναδέλφους του σε κοινότητες που προωθούν τη μάθηση και την πρακτική.
επιλέγει πρόσφορα ψηφιακά μέσα και εργαλεία, προσαρμόζει και δημιουργεί μεθόδους και υλικό που ταιριάζουν στο μοντέλο της ανεστραμμένης τάξης και δημιουργεί ευκαιρίες, διερεύνησης και πειραματισμού, αιτιολόγησης και ανταλλαγής επιχειρημάτων.

Τι να διδάξω;
Ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να είναι προσεκτικός ώστε να διαφοροποιήσει το περιεχόμενο αλλά να μην έχει διαφορετικό περιεχόμενο.
Για παράδειγμα ο εκπαιδευτικός μπορεί:
να ξεκινήσει με την ανάπτυξη των προφορικών γλωσσικών δεξιοτήτων των μαθητών
να χρησιμοποιήσει ποικίλα οπτικά και άλλα υλικά λαμβάνοντας υπόψη το πολιτιστικό και κοινωνικό πλαίσιο των μαθητών
να χρησιμοποιήσει ιστορίες σε μοτίβα
να χρησιμοποιήσει γραφικούς οργανωτές
να χρησιμοποιήσει τεχνικές όπως το KWL ή το Think-Pair-Share για να οικοδομήσει
τη νέα μάθηση πάνω στο γνωστικό πλαίσιο και την εμπειρία των μαθητών
να παρέχει στους μαθητές αυθεντικές εμπειρίες (όπως παρουσιάσεις με ομιλητές στη γλώσσα στόχο).
ΣΤΑΔΙΑ:
1ο Στάδιο
Στο στάδιο αυτό οι μαθητές καλούνται να μελετήσουν εξ αποστάσεως, από το σπίτι τους, μόνοι τους και στο δικό τους χρόνο και ρυθμό, το μάθημα, το οποίο είναι αναρτημένο στη διεύθυνση η οποία δίνεται από τον/την εκπαιδευτικό. Επίσης:
α) Μία εισαγωγική σελίδα της ενότητας που πραγματεύεται,
β) Μία σελίδα με τους στόχους και τα προσδοκώμενα αποτελέσματα της μελέτης,
γ) Οπτικοακουστικό υλικό: μία βιντεοπαρουσίαση της λειτουργίας της φωτοσύνθεσης,
δ) Πρακτικό μέρος: ένα βιντεοσκοπημένο πείραμα για την απόδειξη της σημασίας του φωτός στη φωτοσύνθεση,
ε) Τις αντίστοιχες σελίδες του σχολικού βιβλίου από το ψηφιακό βιβλίο για μελέτη και
στ) Προαιρετικό σύνδεσμο στη Βικιπαίδεια για περαιτέρω μελέτη.
2ο Στάδιο
Ο καθηγητής με την μορφή ερωταπαντήσεων επαναλαμβάνει τη θεωρία στο πρώτο δεκάλεπτο του μαθήματος
Ο καθηγητής χωρίζει τους μαθητές σε ομάδες και πραγματοποίηση πειράματος
Συζήτηση για εντυπώσεις και απορίες των μαθητών
3ο Στάδιο
Στην πλατφόρμα που χρησιμοποιείται για το μάθημα ενεργοποιούνται και τα άμεσα μηνύματα, ώστε οι μαθητές να μπορούν να ανταλλάσουν μεταξύ τους ιδέες, γνώμες και οτιδήποτε θελήσουν, ακόμα και κατά την πρόσβαση από το σπίτι.
Δίνεται μία ακόμα Δραστηριότητα Υποστήριξης «Μιλάω με τον διδάσκοντα», όπου οι μαθητές μπορούννα καταθέτουν τις απορίες ή τις γνώμες τους μετά τη λήξη του μαθήματος.
Οι μαθητές καλούνται προαιρετικά να επαναλάβουν το ψηφιακό μάθημα στο σπίτι και να συμπληρώσουν το ψηφιακό φύλλο εργασίας που θα αξιολογήσει τη αποκτούμενη γνώση για το υπό μελέτη θέμα.
Οι μαθητές στο σπίτι ή στο εργαστήριο υπολογιστών του σχολείου, βλέπουν το ψηφιακό υλικό που είναι αναρτημένο στην ψηφιακή εκπαιδευτική πλατφόρμα όσες φορές θέλουν με το δικό τους ρυθμό.
Το ψηφιακό υλικό περιλαμβάνει μαθησιακά αντικείμενα στο Φωτόδεντρο ή από το youtube τα οποία λειτουργούν ως προκαταβολικοί οργανωτές της μαθησιακής ύλης .
Σημείωση: Οι εικόνες αντλήθηκαν από την 1ηΕπιμόρφωτική Συνάντηση Εργασίας Οκτώβριος 2022Γυμνάσιο Αμυνταίου με Ενδοσχολική Συντονίστρια Τάξεων την κ.Λεμονιά Μπούτσκου

