ΘΕΩΡΙΑ
Για την θεωρία μια καλή άσκηση είναι να απαντήσουμε στα κεφάλαια 1,2,3,6,7,8,9,10 τα τεστ αυτοαξιολόγησης (στο τέλος κάθε κεφαλαίου 1-2 σελίδες). Επίσης και οι ερωτήσεις στο βιβλίο σας στο τέλος κάθε κεφαλαίου, αντιπροσωπεύουν μεγάλο μέρος της θεωρίας.
ΑΣΚΗΣΟΥΛΕΣ SOS ΑΠΟ ΤΕΤΡΑΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Τετράδιο εργασίας, καλές ασκήσεις για εξάσκηση σε υποερωτήματα 1ου ή/και 2ου θέματος, είναι οι παρακάτω 12 ασκήσεις από το τετράδιο εργασίας. Απλές, λυτές, βατές. Τις παραθέτω ανά κεφάλαιο. Υ.Γ. μην ξεχάσετε τα τεστ αυτοαξιολόγησης στο τέλος κάθε κεφαλαίου στο τετράδιο εγασίας με σωστά/Λάθος, συμπλήρωσης, αντιστοίχισης.
Συγκεντρωτικά : ΚΕΦ 2 (ΔΤ3,ΔΤ4,ΔΣ1) ΚΕΦ 3 (ΔΤ2,ΔΤ3,ΔΤ4) ΚΕΦ 6(ΔΤ1,ΔΣ2 ? GOTO) ΚΕΦ 7(ΔΤ2) ΚΕΦ 8 (ΔΤ5) ΚΕΦ 9 (ΔΤ1*, ΔΤ3, ΔΤ4), ΚΕΦ 10 ( ΔΤ1,ΔΤ2). Για «Ζόρικους» μαθητές μόνο ΔΣ6 σελ 96
Αναλυτικά και μαζεμένες οι παραπάνω ασκησούλες:
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2ο
(σελ 22)
ΔΤ3 . Να γράψετε με βήματα αλγορίθμου και με διάγραμμα ροής τα παρακάτω
1. Το μέσο όρο ηλικιών μίας ομάδας 100 ανθρώπων.
ΔΤ4. Τι τύπου αλγοριθμική συνιστώσα πρέπει να χρησιμοποιήσετε για τα παρακάτω
στοιχεία υπολογισμού ; Γράψετε το αντίστοιχο τμήμα δηλώσεων.
1. Το σύνολο ποσού για μία λίστα από 100 αντικείμενα.
2. Τη βαθμολογία ενός μαθητή εάν έχει περάσει τα μαθήματά του
3. Το μέσο όρο βαθμολογίας 100 μαθητών.
4. Διάβασε όνομα και τηλέφωνο ενός μαθητή.
5. Διάβασε όνομα, διεύθυνση και τηλέφωνο 25 μαθητών.
(σελ 24)
ΔΣ1. Δίνεται το παρακάτω διάγραμμα ροής : (σελ 24)
Να δώσετε την εκφώνηση του προβλήματος που εκφράζεται με το συγκεκριμένο
διάγραμμα ροής.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3ο
Σελ 33-34
ΔΤ2. Ο αλγόριθμος της φυσσαλίδας όπως διατυπώθηκε στην παράγραφο 3.7 έχει το μειονέκτημα ότι δεν είναι αρκετά ?έξυπνος? ώστε να διαπιστώνει στην αρχή ή στο μέσο της διαδικασίας αν ο πίνακας είναι ταξινομημένος. Να σχεδιασθεί μία παραλλαγή του αλγορίθμου αυτού που να σταματά όταν διαπιστωθεί ότι τα στοιχεία του πίνακα είναι ήδη ταξινομημένα.
Υπόδειξη: Να χρησιμοποιήσετε μία βοηθητική μεταβλητή που να ελέγχει το τέλος κάθε επανάληψης του εξωτερικού βρόχου (?Για i από 2 μέχρι n?) αν για την τρέχουσα τιμή του i έγιναν αντιμεταθέσεις στοιχείων.
ΔΤ3. Να δοθούν οι αλγόριθμοι Ώθηση (Push) και Απώθηση (Pop) που αντίστοιχα εκτελούν τις προφανείς λειτουργίες σε μία στοίβα. Να δοθεί ένα παράδειγμα, στο οποίο να χρησιμοποιείται μία στοίβα από ακέραιους. H στοίβα αντιπροσωπεύεται από έναν πίνακα μέχρι 100 θέσεων.
ΔΤ4. Να δοθούν οι αλγόριθμοι Εισαγωγή_σε_Ουρά (Enqueue) και Εξαγωγή_από_Ουρά (Dequeue) που αντίστοιχα εκτελούν τις προφανείς λειτουργίες σε μία ουρά. Να δοθεί ένα παράδειγμα, στο οποίο να χρησιμοποιείται μία ουρά από ακέραιους. H ουρά αντιπροσωπεύεται από έναν πίνακα μέχρι 100 θέσεων.
Κεφάλαιο 6ο
Σελ 57
ΔΤ1. Ο παρακάτω αλγόριθμος αποτελεί τμήμα μη δομημένου προγράμματος. Να γράψεις αλγόριθμο σχεδιασμένο με τις αρχές του δομημένου προγραμματισμού, που να εκτελεί τις ίδιες λειτουργίες.
ΑΡΧΗ
ΟΣΟ συνθήκη1 ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ
Εντολή 2
ΑΝ συνθήκη3 ΤΟΤΕ
Εντολή4
Πήγαινε στο Τέλος
ΑΛΛΙΩΣ
Εντολή5
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣ
Σελ 58
ΔΣ2. Ο παρακάτω αλγόριθμος αποτελεί τμήμα μη δομημένου προγράμματος. Να γράψεις αλγόριθμο σχεδιασμένο με τις αρχές του δομημένου προγραμματισμού, που να εκτελεί τις ίδιες λειτουργίες.
ΑΡΧΗ
ΑΝ συνθήκη1 ΤΟΤΕ
Εντολή1
ΑΝ συνθήκη2 ΤΟΤΕ
Εντολή2
Εντολή3
Πήγαινε στην Εντολή5
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
Εντολή4
Εντολή5
Πήγαινε στην Αρχή
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
Εντολή3
ΤΕΛΟΣ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7
Σελ 66
ΔΤ2. Τι τύπου μεταβλητές πρέπει να χρησιμοποιήσετε για τα παρακάτω στοιχεία
του μαθητολόγιου του σχολείου μας; Γράψετε το αντίστοιχο τμήμα δηλώσεων.
1. Το όνομα ενός μαθητή.
2. Ο αριθμός μαθητολογίου του μαθητή.
3. Τη βαθμολογία του μαθητή.
4. Το τηλέφωνο ενός μαθητή.
5. Τη διεύθυνση ενός μαθητή.
6. Το φύλο ενός μαθητή (πώς μπορεί να οριστεί με χρήση λογικής μεταβλητής;)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 8
Σελ 79-80 ΔΤ5
ΔΤ5. Διάβασε προσεκτικά τα παρακάτω τμήματα προγράμματος. Ποια είναι τα λά-
θη; Διόρθωσέ τα, ώστε να λειτουργούν σωστά.
Α.
ΔΙΑΒΑΣΕ Μισθός
ΟΣΟ Μισθός <>0 ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ
Άθροισμα <- 0
ΑΝ Μισθός > Μέγιστος ΤΟΤΕ
Μέγιστος <- Μισθός
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΑΝ Μισθός < Ελάχιστος ΤΟΤΕ
Ελάχιστος <- Μισθός
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
Άθροισμα <- Άθροισμα+Μισθός
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
Β.
ΑΡΧΗ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
Άθροισμα <- 0
ΑΝ Μισθός > Μέγιστος ΤΟΤΕ
Μέγιστος <- Μισθός
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΑΝ Μισθός < Ελάχιστος ΤΟΤΕ
Ελάχιστος <- Μισθός
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
Άθροισμα <- Άθροισμα+Μισθός
ΔΙΑΒΑΣΕ Μισθός
ΜΕΧΡΙΣ_ΟΤΟΥ Μισθός<>0
Γ.
ΓΙΑ Ι ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 100
Άθροισμα <- 0
ΔΙΑΒΑΣΕ Μισθός
ΑΝ Μισθός > Μέγιστος ΤΟΤΕ
Μέγιστος <- Μισθός
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΑΝ Μισθός < Ελάχιστος ΤΟΤΕ
Ελάχιστος <- Μισθός
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
Άθροισμα <- Άθροισμα+Μισθός
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
Εκτέλεσε εικονικά τις εντολές στο χαρτί και σημείωνε τα αποτελέσματα που προκύπτουν. Με αυτόν τον τρόπο θα δεις τα λάθη και στη συνέχεια θα κάνεις τις διορθώσεις.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 9ο
Σελ 95
ΔΤ1. Να γράψετε τις δηλώσεις των παρακάτω πινάκων, καθώς και τις εντολές με τις
οποίες εκχωρούνται οι τιμές σε αυτά.
Α. Πίνακας 5 στοιχείων που κάθε στοιχείο έχει την τιμή του δείκτη του.
Β. Πίνακας που θα περιέχει τα ψηφία.
Γ. Πίνακας που περιέχει τα ονόματα των συμμαθητών σου.
Δ. Πίνακας με 10 στοιχεία, πρώτο στοιχείο τον αριθμό 500 και κάθε επόμενο στοιχείο να είναι το μισό του προηγούμενο, δηλαδή το δεύτερο 250, το τρίτο 125 κοκ.
ΔΤ3. Να γράψετε τις εντολές που δίνουν τις ακόλουθες τιμές σε ένα πίνακα ακεραίων
Α.
1 0 0 0
0 1 0 0
0 0 1 0
0 0 0 1
ΔΤ4. Να γραφούν οι εντολές που ανταλλάσσουν τα στοιχεία της τρίτης και της έκτης
στήλης σε ένα πίνακα ακεραίων 5Χ6.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 10ο
Σελ 109
ΔΤ1. Τι είδους υποπρόγραμμα, διαδικασία ή συνάρτηση, πρέπει να χρησιμοποιήσεις
για τα παρακάτω
Α) Εισαγωγή τριών δεδομένων.
Β) Εισαγωγή ενός δεδομένου.
Γ) Υπολογισμός του μικρότερου από πέντε ακεραίους.
Δ) Υπολογισμός των δύο μικροτέρων από πέντε ακεραίους.
Ε) Έλεγχος αν δύο αριθμοί είναι ίσοι.
Ζ) Να ταξινομεί, και να επιστρέφει ταξινομημένους, πέντε αριθμούς.
Η) Έλεγχος αν ένας χαρακτήρας είναι φωνήεν ή σύμφωνο.
ΔΤ2. Να γράψεις τα υποπρόγραμματα που υλοποιούν τα παρακάτω:
Α) Να διαβάζει ένα αριθμό και να επιστρέφει το τετράγωνο του.
Β) Να δέχεται δύο αριθμούς και να επιστρέφει το μικρότερο από δύο αριθμούς.
Γ) Να δέχεται την τιμή ενός προϊόντος και να υπολογίζει και να τυπώνει την αξία
του ΦΠΑ .
Δ) Να ελέγχει αν ένας αριθμός είναι άρτιος.
Αντιπροσωπευτικές ασκήσεις από Πανελλαδικές προηγουμένων ετών.
(μπορείτε να βρείτε εδώ τα θέματα : http://www.minedu.gov.gr/anazitisi-thematon-panelliniwn-eksetaseon.html)
ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ
2013 Β1 διάγραμμα ροής σε αλγόριθμο
2012 Β1 αλγόριθμος σε διάγραμμα, * ΘΕΜΑ Δ (καλό με υποπρόγραμμα)
2011 ΘΕΜΑ Δ (καλό με υποπρογράμματα), ΘΕΜΑ Γ (άγνωστο πλήθος επανάληψης)
2009 ΘΕΜΑ Γ? (καλό με πίνακα μετρητών) ΘΕΜΑ 1ο-Β δίνεται τμήμα δηλώσεων, κάνε εντολές. ** με πίνακα μετρητών άλλο καλό θέμα ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ 2005 ΘΕΜΑ 4ο.
2008 ΘΕΜΑ Δ?
2007 ΘΕΜΑ Δ?
2005 ΘΕΜΑ Δ?
2004 ΘΕΜΑ Δ?
ΚΑΝΟΝΙΚΕΣ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ
2007 ΘΕΜΑ 3ο (άγνωστο πλήθος)
2008 ΘΕΜΑ Δ?
2009 ΘΕΜΑ Δ?
2010 ΘΕΜΑ Γ? Προσοχή, δεν λύνεται με πίνακα μιας και δεν γνωρίζω εκ των προτέρων το μέγεθος του πίνακα.. ΘΕΜΑ Δ? (κυρίως το τελευταίο ερώτημα)
2011 ΘΕΜΑ Δ? και κυρίως στο ερώτημα Δ4, όπου για να λυθεί χρειάζεται να δημιουργήσω νέο πίνακα με τον αριθμό κάθε παίκτη, πρίν ταξινομήσω τον πίνακα με τις ψήφους που θα δημιουργήσω)